50 گروه فرهنگی و هنری برای تبیین فرهنگ نوروز به خارج از كشور اعزام می شوند
نوشته شده توسط : lsdf

'محمدباقر خرمشاد' روز دوشنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، طی روزهای پایانی سال جاری(1390)، 50 گروه فرهنگی و هنری را به كشورهای ایرانی نشین اعزام خواهد كرد. البته بعضی از این گروه ها به چند كشور سفر می كنند و برنامه هایی را در آن كشورها اجرا خواهند كرد.

وی افزود: سال گذشته(1389)، 37 گروه اعزام شدند و با توجه به شرایط جهانی و تلاش غرب برای منزوی نشان دادن ایران، تلاش كردیم تا اعزام گسترده ای داشته باشیم و بتوانیم شادابی و طراوت ایران را به نمایش بگذاریم.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه كرد: علاوه بر كشورهایی كه ایرانیان در آنها زندگی می كنند، در بعضی از كشورها كه سفیر یا رایزن فرهنگی نداریم و تقاضای اعزام گروه داشته اند، تلاش می كنیم تا این گروه ها در مخاطبان غیرایرانی نیز اثرگذاری لازم را داشته باشند كه این مساله، فرصت های سیاسی و اقتصادی بعدی را برای ما به همراه خواهد داشت.

وی یكی از مزیت های گروه های اعزامی را در تنوع و تلفیق آنها دانست و گفت: امسال تلفیقی از گروه های هنری را در نظر گرفته ایم كه شامل انواع هنرها می شود. یعنی از موسیقی گرفته تا صنایع دستی، هنرهای مینیاتور و هنرهای تجسمی، كه این نوع هنرها در حقیقت بیان كننده فرهنگ و هنر امروز ایران به صورت جامع هستند.

خرمشاد افزود: اعزام شخصیت های فرهنگی در گروه های بزرگ به این منظور است تا هم این شخصیت ها بتوانند نوروز و فرهنگ ایرانی را تبیین كنند و هم مباحث فرهنگی را در حاشیه و در قالب سخنرانی در دانشگاه ها و سایر محافل علمی بیان كنند.

این استاد دانشگاه همچنین با بیان این مطلب كه ایام نوروز در كشورهای دیگر تعطیل نیست، ابراز امیداوری كرد تا گروه های اعزامی بتوانند به بهترین شكل ممكن از این فرصت ها استفاده كنند و در كنار مباحث هنری، فرهنگ ایرانی و نوروز را نیز به سایر كشورها انتقال دهند.

وی تعداد هنرمندان اعزامی به این كشورها را حدود 500 نفر اعلام كرد و افزود: شخصیت های فرهنگی و هنری در این كشورها، فرهنگ و تمدن ایران را برای همه مردم این كشورها تبیین می كنند اما در برخی از این كشورها، ایرانی های زیادی زندگی می كنند كه قرار است با همكاری شبكه جام جم برنامه هایی را به اجرا در آورند.

خرمشاد درباره معیار انتخاب هنرمندان اعزامی گفت: برخلاف گذشته كه معمولا افرادی از گروه های مشهور با محوریت تهران اعزام می شدند، تلاش كرده ایم تا از استان ها نیز گروه های هنری با توجه به سنخیت های موجود اعزام شوند.

وی ادامه داد: مثلا در تانزانیا تعدادی از مردم سیستان وبلوچستان حضور دارند كه از 200 سال پیش به آن منطقه رفته اند و یا در زنگبار گروه هایی وجود دارند كه زمانی از شیراز به این سرزمین مهاجرت كرده بودند و براساس این سنخیت و علایق، گروه هایی را به كشورهای مورد نظر اعزام می كنیم تا اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: هنرمندانی كه علاقه مند هستند در سال های آینده در این برنامه ها شركت كنند، می توانند از طریق معاونت فرهنگی این سازمان اقدام كنند.

فراهنگ ** 1003 ** 1071





:: برچسب‌ها: سفر , عشق ,
:: بازدید از این مطلب : 561
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: